Direct mail vergroot je zichtbaarheid

In een tijd waarin alles zowat digitaal gaat en ICT een grote rol in ons dagelijks leven speelt, krijgt fysieke post steeds meer zichtbaarheid. Je valt immers op tussen de kleine stapel brieven en reclame die bij bedrijven op de deurmat valt. Direct mail is voor veel bedrijven daarom (vaak onopgemerkt) steeds interessanter geworden om als marketingtool in te zetten. Daarom geven we je in dit artikel een aantal waardevolle tips, waarmee je het rendement van jouw direct mailing kunt vergroten. Een heel ander onderwerp dan dat je van ons gewend bent, maar deze vorm van offline marketing verdient de aandacht!

Werk met een goed adressenbestand

Voor direct mailing betaal je per poststuk. Het is daardoor van groot belang dat je met een actueel adressenbestand werkt. Ook is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je geen dubbele adressen in je bestand hebt staan.

Maar met actuele adressen ben je er nog niet. Het is natuurlijk ook belangrijk dat als je bijvoorbeeld zakelijke klanten als doelgroep hebt, je alleen een mailing aan zakelijke adressen verstuurd. Lastig om dat voor elkaar te krijgen? Direct mail specialisten kunnen je gelukkig geheel ontzorgen op dit gebied. Specialisten werken immers vrijwel dagelijks met adressen en kunnen je daarom kwalitatief goede bestanden aanbieden.

Zorg voor een duidelijke boodschap

Zoals we in de inleiding van dit artikel al vertelde valt post steeds meer op. Dat wil niet zeggen dat de aandacht spanne toeneemt. De meeste mensen scannen reclame snel, waardoor je maar een paar seconden hebt om de aandacht van je lezer vast te houden voordat hij besluit om je gehele boodschap te ‘consumeren’.

Zorg dus dat in de eerste paar zinnen van je mailing je boodschap al helder is en je duidelijk maakt wat je aanbod is. De overige tekst is een toelichting op de eerste paar zinnen. In de afsluitende zinnen vertel je wat je lezer moet doen om van je aanbod gebruik te kunnen maken. Kortom, de eerste en de laatste paar zinnen zijn de belangrijkste. Geef daar dus extra aandacht aan!

Direct-mail-versturen

Vergroot de kans dat je ontvanger je mailing opent

Als een envelop aan de buitenkant al overduidelijk ‘’reclame’’ schreeuwt, dan zijn veel mensen in staat om hem ongeopend weg te gooien, harstikke zonde! Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je envelop openen.

Om dat voor elkaar te krijgen is het belangrijk om je ontvangers nieuwsgierig te maken naar de inhoud van jouw envelop. Dat kun je doen door er bijvoorbeeld een weggever in te stoppen, waardoor er een bobbel in de envelop zit die schreeuwt om ‘ontdekt’ te worden. Een andere manier is om een afwijkende kleur envelop te gebruiken. Zo val je direct op tussen alle die andere witte en blauwe enveloppen.

Mailing goedkoop versturen

Bedrijven die van direct mail hun specialisatie hebben gemaakt, versturen grote hoeveelheden post. Daardoor kunnen ze vaak tegen scherpe tarieven een mailing versturen. Het is dan ook aan te raden om niet zelf de verzending van je direct mailing te verzorgen, omdat je dan vaak onnodig veel geld aan portokosten kwijt bent.

Direct mail is een vak

Er zijn niet voor niets direct mail specialisten. Dat komt omdat je met een goed doordachte mailing een uitstekend rendement kunt realiseren. Het is daarom aan te raden om, wanneer je geen ervaring hebt met direct mailing, een specialist in te schakelen. Ook als je de kosten liever niet wilt maken. Het is namelijk pas echt kostbaar als je eerst een paar keer een mailing verstuurd die niks of weinig oplevert!

Je zou ook graag

Reacties zijn gesloten, maar trackbacks en pingbacks open zijn.