Online marketing strategie in 7 stappen

online marketing strategie
Online marketing is dé manier om nieuwe klanten te vinden en daarmee de levensader van vele bedrijven. Weet jij niet goed hoe je dit aan moet pakken? Lees dan snel verder, want in dit artikel vind je een stappenplan om in 7 stappen een goede online marketingstrategie uit te zetten.

1. SWOT analyse

Een SWOT analyse is een analyse van de sterke en zwakke punten van je bedrijf. Zowel interne als externe factoren komen aan bod. Dit geeft je een beter inzicht in waar de kansen en risico’s voor je bedrijf liggen. Het is de basis voor je online marketing strategie.

2. Formuleer je doelstellingen

Een online marketing strategie zet je uit om een bepaald doel te behalen. En dat begint met het formuleren van een doelstelling. Formuleer deze SMART, zodat het Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistische en Tijdgebonden is, anders blijft het bij een wensenlijstje.

3. Maak een persona

Door een persona te maken voor je doelgroep geef je deze een gezicht. Hierdoor snap je beter waar potentiële klanten naar op zoek zijn. Zo kun je beter op hun behoeften inspelen.

4. Branding

Onmisbaar voor je online marketing strategie is branding. Hoe zien je potentiële klanten jouw bedrijf? En hoe zou je graag willen dat ze je zien? Wat maakt jou uniek en beter dan de concurrentie? Met behulp van branding zorg je voor een herkenbare identiteit die je doelgroep aanspreekt.

5. Gebruik de juiste online marketingkanalen

Een voordeel van je doelgroep kennen is dat je weet waar ze zich bevinden. De volgende stap van je online marketingstrategie is dan gebruik te maken van de kanalen waar je ze mee bereikt en die goed bij jouw bedrijf passen.

6. Marketingbudget

Een belangrijk onderdeel van een online marketingstrategie is het bepalen van het budget en hoe je dit besteedt. Je kunt elke euro maar één keer uitgeven, dus een goede besteding is noodzakelijk. Omdat de resultaten van met name SEO vaak pas na een jaar zichtbaar zijn, kun je het marketingbudget het beste meteen voor een half jaar of een jaar bepalen. Hierna evalueer je of je bij moet sturen.

7. Vinger aan de pols

Online marketing is een vakgebied waarin de regels continu veranderen. Je zult dus regelmatig moeten controleren of alles nog wel volgens plan verloopt. Een online marketing strategie kan dan ook alleen succesvol zijn wanneer je continu je marketingactiviteiten meet en het einddoel goed in je achterhoofd houdt.

Conclusie

Door het volgen van dit stappenplan ontwikkel je een effectieve online marketing strategie en zul je meer potentiële klanten binnenhalen. Lees ook onze andere zakelijke blogs en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van ondernemen.