De kans is natuurlijk groot dat jij al wel eens van dit begrip hebt gehoord. Marketing is namelijk iets wat vrijwel altijd en overal op een heleboel verschillende plekken voorkomt, dan ook de online versie hier van. Marketing is dan ook iets wat onwijs gegroeid is in de afgelopen jaren, maar het bestaat eigenlijk al super lang. Marketing is in principe het promoten van iets om er voor te zorgen dat mensen hier meer over te weten komen, hier een voorkeur naar krijgen of het daadwerkelijk gaan kopen. Wanneer iemand een filmpje maakt over hoe goed zijn fiets is omdat hij deze wil verkopen is dit een vorm van marketing. Alle reclame die jij tegenkomt op tv, sociale media of buiten op straat is marketing. De dingen die je op sociale media en andere platformen tegen komt noemen we online marketing. Dit is dan ook hetgeen waar jij vandaag wat meer over te weten gaat komen. 

online marketing

Wat zijn dan de verschillen?

Er zijn zoals je misschien al wel weet een aantal verschillende vormen van marketing. Het is dan ook wel zo fijn om te weten welke verschillende vormen er zijn en in welke situatie welke manier van marketing het beste is om in te zetten. Nu is het zo dat er een groot verschil zit tussen offline marketing en online marketing. Het zit hem natuurlijk al in de naam, alles wat niet online gebeurt noemen we offline marketing en andersom. Dat betekent dat de dingen die jij buiten op straat ziet zoals posters, reclame borden, auto’s met reclame etc. offline marketing genoemd wordt. Alles wat jij tegenkomt online en op sociale media noemen we dan natuurlijk de marketing die wel online gebeurt. Het is dan dus ook zeker niet zo gek dat mensen niet altijd weten welke vorm van marketing er nu het beste ingezet kan worden. 

Welke vorm van marketing kies jij?

Nu dat je wat meer te weten bent gekomen over wat marketing precies inhoudt en wat hier de verschillen van kunnen zijn is het tijd om een keuze te gaan maken. Jij moet nu namelijk een bepaalde vorm van marketing gaan kiezen die je zelf graag wilt gaan inzetten. In de meeste gevallen kiezen mensen er steeds vaker voor om gebruik te gaan maken van online marketing. Dit komt doordat dit efficiënter, goedkoper en duurzamer is dan offline marketing. Dit is dan ook de ideale keuze voor jou als ondernemer.

Waar je aan moet denken 

Je moet er echter wel goed aan denken dat online marketing natuurlijk onwijs breed is. Er zijn dan ook onwijs veel verschillende mogelijkheden op dit gebied van marketing. Het is dan dus ook wel zo fijn om te weten waar je aan toe bent en wat je dus allemaal kan gaan verwachten.