Wat maakt augmented reality allemaal mogelijk?

De voorbije jaren is duidelijk geworden dat de wereld zich volop klaarmaakt voor een vrij nieuwe, maar vooral zeer interessante en beloftevolle technologie welke we Augmented Reality noemen. Voor deze technologie geldt in de praktijk dat ze het mogelijk maakt om elementen uit twee werelden samen te laten smelten. Het gaat hierbij dan enerzijds om de fysieke wereld zoals we deze allemaal kennen, maar daarnaast ook om de virtuele wereld. Door het creëren van een wisselwerking tussen bijvoorbeeld virtuele of digitale applicaties en elementen uit de fysieke wereld wordt het mogelijk om heel wat nieuwe mogelijkheden te creëren waar je zowel rechtstreeks als onrechtstreeks voordeel mee kan behalen. Wil jij ook graag te weten komen wat AR in de praktijk allemaal mogelijk kan maken? Dan moet je vooral verder blijven lezen.

Wisselwerking tussen de fysieke en virtuele wereld

De belangrijkste eigenschap of het meest in het oog springende kenmerk heeft betrekking tot het feit dat augmented reality het mogelijk maakt om elementen uit ons dagelijks leven te laten samensmelten met elementen die we aantreffen in een virtuele wereld. De wisselwerking van deze elementen zorgt er in de praktijk voor dat het mogelijk wordt om niet alleen nieuwe toepassingen te ontwikkelen, daarnaast kunnen er ook nieuwe mogelijkheden worden gecreëerd voor bestaande applicaties of projecten. Niet alleen is het op deze manier mogelijk om ons leven eenvoudiger, maar bovendien ook leuker te maken. Dit bewijzen ook de verschillende AR projecten die reeds bestaan.

Welke op augmented reality gebaseerde projecten bestaan er al?

Er wordt door veel mensen ook vandaag de dag nog steeds gesteld dat augmented reality vooral toekomstmuziek is. Verschillende projecten die reeds enige tijd op de markt zijn terug te vinden bewijzen je echter graag het tegendeel. Neem nu bijvoorbeeld IKEA Place. Voor deze software geldt dat ze het mogelijk maakt om de verschillende meubels (en accessoires) van de meubelketen in te passen in jouw woonkamer. Er wordt als het ware een virtuele weergave gecreëerd van jouw woonkamer waarna je naar hartenlust de meubelstukken kan ordenen. Op deze manier weet je precies welke meubels er wel en niet kunnen worden geplaatst. Bovendien wordt zo uiteraard ook duidelijk hoe het eindresultaat er (ongeveer) uit zal komen te zien. Ook het razend populaire mobiele videospel Pokémon Go staat erom bekend nagenoeg geheel op AR gebaseerd te zijn.

Verbetering voor bestaande applicaties

Naast bovenstaande kan er eveneens in de praktijk worden vastgesteld dat verschillende reeds bestaande applicaties zijn verbeterd door het gebruik van augmented reality. Een bekend voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Google Translate. Voor deze dienst geldt in de praktijk dat je als gebruiker in eerste instantie verplicht was om de tekst die je wou laten vertalen eerst manueel in te typen. Dat is tegenwoordig niet langer noodzakelijk. Wil je bijvoorbeeld een bepaalde tekst die je in het straatbeeld tegenkomt laten vertalen? Dan kan je er gewoon een foto van nemen waarna het systeem van Google Translate voor jou de vertaling van de gewenste tekst kan uitvoeren. Dit is een mooi voorbeeld van hoe de AR technologie een niet onbelangrijke meerwaarde voor bestaande toepassingen kan realiseren. Ook techgigant Google is het daar duidelijk mee eens.