Wat betekent CRM voor jouw bedrijf?

Klantrelatiebeheer is belangrijk voor elke organisatie. Niet alleen om klanten tevreden te houden, maar ook om leads van de juiste informatie te voorzien, waardevolle leads na te jagen en de algehele klanttevredenheid te optimaliseren. Blije klanten zijn tenslotte loyale, loyale klanten. Om klantrelaties voor uw hele organisatie en bedrijfsprocessen effectief te beheren en klantrelaties uit te breiden, kunt u  CRM systemen gebruiken. In deze blog bespreken we de resultaten die u voor uw organisatie kunt behalen met een CRM systeem.

Wat is CRM?

Een CRM-toepassing (Customer Relationship Management) is een softwaresysteem waarin u zakelijke relaties volgt en beheert om uw bedrijf te laten groeien. Naast het opslaan van klant- en contactgegevens, koppelt het programma gegevensverzameling, identificatie van klantbehoeften en analyse van vervolgacties. De informatie in het systeem omvat bijvoorbeeld e-mailadressen, websiteverkeer, social media profielen, maar ook specificaties zoals klantcontactpunten. Dit zijn allemaal manieren waarop klanten met uw bedrijf communiceren. Zelfs via welk kanaal de klant met u wil communiceren, wordt in het klantprofiel van het systeem aangegeven. Alle beschikbare informatie in uw CRM-applicatie kunt u omzetten in positieve ervaringen met uw bedrijf. Daardoor stijgt de waarde per klant en het conversiepercentage.

Waarom CRM gebruiken?

CRM-applicaties ondersteunen uw bedrijfsprocessen en worden tegenwoordig meer gebruikt dan voor verkoop of klantenservice. Ook uw marketingafdeling profiteert van het systeem. Met opgeslagen data kun je inspelen op de behoefte van je doelgroep en bestaande klanten. Denk na over de verschillende soorten content in verschillende stadia van de klantreis: Oriëntatiefase: Searchability-marketingcampagnes en demo’s om vertrouwd te raken met het product of de dienst Aankoopfase: proefversie, klantcase en chatservice om de waarde te laten zien die u aan klanten biedt in vergelijking met concurrenten Loyaliteitsfase: bekijk e-mails die klanten de kans geven om hun ervaring met uw product of dienst te delen De categorie waartoe de aanvrager behoort: Websitebezoekers: tracking op basis van bezochte pagina’s Outlook: gepersonaliseerde aanbieding Nieuwe klanten: mogelijkheid tot upselling Trouwe klanten: Verkoopkansen.