Hoe kun je een klantprofiel opstellen?

Om succes te hebben in je branche is het verstandig om te weten wie je doelgroep is en hoe je het beste op hun behoeftes en interesses kan inspelen. Dit doe je aan de hand van een klantprofiel. Een klantprofiel bestaat uit alle gegevens die de klant aan jou heeft gegeven, waardoor je kan zien of er verbanden zijn in de soort mensen en hun interesses. Een klantprofiel opstellen kan een lastig klusje zijn, waardoor dit misschien te hoog gegrepen is voor je bedrijf. Gelukkig kan dbf helpen met dit proces. Dbf verzamelt voor jou alle gegevens en stelt het klantprofiel voor je op, met nauwkeurige berekeningen en een overzichtelijk schema. Hierdoor kun je meteen zien welke campagnetechnieken je kunt toepassen om je bereik te vergroten en te groeien in je onderneming. 

Data verzamelen en inzetten voor meer succes

Je klantprofiel opstellen doe je met alle data die je van je klant hebt. Hier wordt onder andere gekeken naar contactgegevens, demografische gegevens, aankoopgeschiedenis, kanaalgebruik en webgedrag. Deze gegevens worden onder andere gewonnen uit je contactformulieren, het CRM systeem van je website en Google Analytics. Op basis van alle bruikbare gegevens stelt dbf het klantprofiel op. Hieruit komt naar voren wie je klant nu werkelijk is en wat hem of haar nu echt interesseert. Met deze kenmerken kun je vervolgens veel doen. Zo kun je waardevolle gegevens verzamelen en gebruiken om strategische keuzes mee te onderbouwen. Daarnaast is het gebruik van een klantprofiel erg geschikt om gerichte en persoonlijke campagnes op te stellen, om je doelgroep beter te kunnen benaderen. Met al deze zaken kan dbf je helpen deze zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. 

Je data zijn altijd in beweging en daarmee dus ook je klantprofiel. Het is daarom handig om je klantprofiel bij te laten houden door dbf nadat deze is opgesteld. Zo blijft het klantprofiel accuraat en kun je doorgaan met het uitvoeren van gerichte en effectieve campagnes.